[i55i]                                               DE LA VILLE
très honnorez seigneurs les reverandissime Cardinal de Lorraine, le duc de Montmorency, Connestable de France, le Garde des Seaulx, le Mareschal de La Marche, l'Evesque de Soissons et le general de La Chesnaye, par lesquelz seigneurs, après avoir entendu iceulx articles, furent baillées à vous, monsr le Prevost des Marchans, afin de les deliberer avec mess" les Eschevins et Conseillers de lad. ville. Lesquelz articles sont encores par devers vous, pour y donner vostre avis, et faire courir les eaues par les rues de Paris, ct faire emplir les fossez depuis la Bastille jusques au Louvre, et iceulx porter bas-teaulx et vuider les inmondices de lad. ville W, en payant aud. Desfroissiz la moictié de ce qu'il cousté aux habitans et forains de lad. ville, aux tumbe-reaulx ai vuider lesd, inmondices, et aussi la moictié de ce qu'il cousté à la Maison de la Ville pour curer les fossez où tumbent les espurins, et fraiz à cause des inmondices,ou bien que les proprietaires, loca-tifz el forains payent en la maniere acoustumée, et la Maison de la Ville ne payera rien pour l'advenir, pour ce qu'il fault fournir la somme de trente mil escuz pour faire les fraiz.
"Et pour ce que vous, mond. sr le Prevost, feisles responce ausd, s" que la ville estoit à retour de douze mil livres, et qu'il n'y avoit aucuns deniers, et que si les pleiges ou mes amys le voulloient four­nir, qu'ilz seroient remboursez des premiers deniers; et pour ce j'ay tant faict avec mes amys et de moy que j'ay trouvé qui advanecra sur deux fermes, dont j'ay baillé et presenté requeste au Roy, à vous ren­voyée, du xviii" jour de Novembre, à Paris, pour y donner vostre avis ; et de quoy sur les pris d'icelle, pour ayder à ce faire, sera advancé trente mil livres tournois, de quoy en sera rabatu par chascun an la somme de m" livres tournois, en baillant lesd, fermes qui sont les xu deniers tournois pour muy de vin vendu en gros en la ville et faulxbourgs dc Paris, et trois solz parisis pour queue et xviii de­niers parisis pour muy porté hors par gens non previllegiez, en baillant pour dix années, à com­mencer le premier jour de Janvier prochain v° li, et finissant le premier jour de Janvier finissant vc lxi, au pris qu'ilz out vallu depuis dix ans passez, et desd, dix années passées en sera faict une com­mune, le fort portant le foible. Et de ce baillera bonne et suffisante caution de payer de moys en
O En cet endroit, on lit à la marge celle note, disposée comme Ville par le cours de la'rivièren.
DE PARIS.                                                   2G9
moys, ainsi qu'il sera advisé, en rabatanl lad. somme de trois mil livres tournois par an. Par ainsi, Mess'5 pourroient remplir lesd, iu" livres tournois des fraiz qu'il cousté pour lesd, inmondices, et le resle y a plusieurs notables personnages qui ayderont voulen-tiers, sans aucune contraincte, ii ce faire.
"Et par ce aussi qu'il cousté beaucoup ii vostre Ville pour les aigoustz d'icelle qui ne laissent à estre ors et puans, ainsi que chascun congnoist, et en ce faisant sera necte et claire et non puante, à raison desd, eaues qui par icelle courront chascun jour, et qui pourront donner grant secours, s'il advenoit fortune de feu. Et led. Desfroissis baillera bonne et suffisante caution des deniers qu'il en recevera. de iceulx rendre et restituer, en deffault de ce faire, qui est contenu en sesd, articles, ainsi qu'il cn sera con­venu entre vous et luy. Et afin que les choses soient et demeurent permanentes, icelluy Desfroissiz offre qu'il soit employé trois mil escuz qui seront rabaluz sur les derniers payemens, en une maison en ceste ville de Paris.
«Et aussi, s'il plaist permectre par le Roy ct vous aud. Desfroissiz faire quatre moulins cn bas-tcaulx, comme sont sur la riviere de Loire, savoir est trois à bled et ung pour les armuriers, four­bisseurs et faiseurs d'euvre blanche, qui sera au grant prouffit de la Republique, et iceulx mettre au dessoubz des arches du Pont Nostre Dame et du Change ; et aussi le bacq et passage du Louvre à Sainct Germain des Prez, qui sera au grant soulagement des pontz, pavez et empeschemens des harnois qui ordi­nairement sont cn grant foulle dans les rues, lant pour gens, chevaulx et mulles, que ordinairement l'on n'y peult passer, pour la grande multitude d'i­ceulx harnoys, lesquelz pourront passer aud. bac et en dilligence, tant pierres,plastre que autres choses, qui sera une grande commodité pour lad. ville; et le diable et bac ne fera aucun empeschement aux bas-teaulx montans et avallans, ainsi qu'il est contenu par la requeste à vous renvoyée par led. seigneur, dud. xviii0 Novembre oud. an.
"Et s'il vous plaist accorder aud. Desfroissiz, fera le tout faire à ses despens avec lesd, xxx" escuz, et demeurera affecté et oblige à l'entretenement desd, vuidanges ct choses susdictes lad. maison, moulins ct passage dud. bac, avce les redevances que payent les proprietaires locatifz et estrangers desd, maisons
les autres litres et écrite au xvii' siècle : ^Invention de nelloier la